DEVAM:
44. Borçlarda Caiz Olmayan Şeyler
وَحَدَّثَنِي
مَالِكٌ،
أَنَّهُ
بَلَغَهُ أَنَّ
رَجُلاً
أَتَى عَبْدَ
اللَّهِ بْنَ
عُمَرَ
فَقَالَ : يَا
أَبَا عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
إنِّي أَسْلَفْتُ
رَجُلاً
سَلَفاً،
وَاشْتَرَطْتُ
عَلَيْهِ
أَفْضَلَ
مِمَّا
أَسْلَفْتُهُ.
فَقَالَ
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
عُمَرَ :
فَذَلِكَ الرِّبَا.
قَالَ :
فَكَيْفَ
تَأْمُرُنِي
يَا أَبَا
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
؟ فَقَالَ
عَبْدُ
اللَّهِ :
السَّلَفُ
عَلَى
ثَلاَثَةِ
وُجُوهٍ : سَلَفٌ
تُسْلِفُهُ
تُرِيدُ بِهِ
وَجْهَ اللَّهِ،
فَلَكَ
وَجْهُ
اللَّهِ،
وَسَلَفٌ
تُسْلِفُهُ
تُرِيدُ بِهِ
وَجْهَ
صَاحِبِكَ،
فَلَكَ
وَجْهُ
صَاحِبِكَ،
وَسَلَفٌ
تُسْلِفُهُ
لِتَأْخُذَ
خَبِيثاً
بِطَيِّبٍ،
فَذَلِكَ
الرِّبَا.
قَالَ :
فَكَيْفَ
تَأْمُرُنِي
يَا أَبَا
عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
؟ قَالَ :
أَرَى أَنْ
تَشُقَّ الصَّحِيفَةَ،
فَإِنْ
أَعْطَاكَ
مِثْلَ الَّذِي
أَسْلَفْتَهُ
قَبِلْتَهُ،
وَإِنْ أَعْطَاكَ
دُونَ
الَّذِي
أَسْلَفْتَهُ
فَأَخَذْتَهُ
أُجِرْتَ،
وَإِنْ
أَعْطَاكَ أَفْضَلَ
مِمَّا
أَسْلَفْتَهُ
طَيِّبَةً بِهِ
نَفْسُهُ،
فَذَلِكَ
شُكْرٌ
شَكَرَهُ
لَكَ, وَلَكَ
أَجْرُ مَا
أَنْظَرْتَهُ(
İmam Malik'e
şöyle rivayet edildi: Bir adam Abdullah b. Ömer (r.a.)'e gelerek şöyle dedi:
«— Ey Ebu
Abdurrahman, ben bir adama borç verdim ve verdiğimden daha fazla vermesini şart
koştum». Abdullah b. Ömer (r.a.):
«— Bu, faiz
olur,» dedi. Adam:
«— Bana nasıl
yapmamı emredersin, ey Ebu Abdurrahman?» deyince Abdullah b. Ömer (r.a.):
«— Borç vermek üç
şekildedir:
1- Allah rızası
için borç verirsin. Allah senden razı olur, sana sevap verir.
2- Arkadaşını
razı etmek için borç verirsin. O zaman da arkadaşın senden hoşnud olur.
3- Helal malınla
haram mal almak için borç verirsin ki bu da faiz olur.»
Adam:
«— Ey Ebu Abdurrahman,
bana nasıl yapmamı emredersin?» dediğinde Abdullah b. Ömer (r.a.) şöyle cevap
verdi:
«— (0 şartın
yazılı olduğu) sahifeyi yırtmanı (yani o şartı iptal etmeni) tavsiye ediyorum.
Sana verdiğin kadar öderse, onu kabul et. Verdiğinden az verirse, onu aldığında
ecir ve sevap kazanırsın. Eğer kendi isteğiyle senin verdiğinden daha fazla
verirse, bu da sana bir teşekkür olmuş olur. Yine ona borç verip de mühlet
tanımanın ecrini ve sevabını almış olursun.»